Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan Nama

Pengertian Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan – Pernahkah anda berfikir untuk mengganti nama anda? Ini mungkin di sebabkan oleh beberapa faktor seperti perubahan status perkahwinan, pengecaman diri atau sekadar untuk memulakan babak baru dalam hidup anda. Maka, bagaimanapun, pengurusan perubahan nama bukanlah sesuatu yang mudah. Maka, terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil untuk menjayakan perubahan nama anda. Artikel ini akan memberikan panduan lengkap mengenai langkah-langkah yang perlu di ambil untuk menguruskan perubahan nama anda.

  Pemeriksaan Kasus Ganti Nama di Pengadilan

Langkah 1: Pemeriksaan Syarat-Syarat dalam Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Pemeriksaan Syarat-Syarat dalam Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Maka, sebelum anda memulakan proses pengurusan perubahan nama, pastikan anda memeriksa syarat-syarat yang perlu di penuhi. Antara syarat-syarat yang perlu di penuhi adalah:- Anda mestilah berusia 18 tahun ke atas.- Anda mestilah kekal sebagai rakyat Malaysia atau berstatus penduduk tetap.- Sehingga, Anda tidak boleh di hukum penjara selama tempoh melebihi satu tahun.- Anda mestilah mempunyai nama yang sah sebelum ini.

Langkah 2: Pilihan Nama | Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Maka, sekiranya anda memenuhi syarat-syarat di atas, langkah seterusnya adalah memilih nama yang baru. Sehingga, pastikan nama yang di pilih tidak melanggar undang-undang atau mengandungi unsur-unsur yang tidak sesuai. Maka, Anda juga boleh merujuk kepada senarai nama-nama yang di luluskan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk memudahkan proses pengurusan.

Langkah 3: Permohonan Pertukaran Nama

Selepas memilih nama yang baru, anda perlu membuat permohonan pertukaran nama dengan mengisi borang yang di sediakan oleh JPN. Pastikan semua maklumat yang di sediakan adalah tepat dan lengkap. Anda juga perlu melampirkan beberapa dokumen seperti salinan kad pengenalan, surat nikah (jika berkaitan) dan salinan akta kelahiran (jika perlu).

  Prosedur Perubahan Nama Dalam Dokumen Tagihan Utilitas

Langkah 4: Proses Pemprosesan dalam Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Proses Pemprosesan dalam Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Proses pemprosesan permohonan pertukaran nama biasanya mengambil masa selama 14 hingga 30 hari. JPN akan memeriksa dan menyemak dokumen-dokumen yang di berikan sebelum menentukan sama ada permohonan anda di luluskan atau di tolak.

Langkah 5: Pengesahan

Sekiranya permohonan anda di luluskan, JPN akan mengeluarkan sijil pengesahan pertukaran nama. Sijil ini akan menjadi bukti sah bahawa anda telah berjaya menukar nama anda. Pastikan anda menyimpan sijil ini dengan baik.

Kesimpulan | Langkah-Langkah Pengurusan Perubahan

Secara kesimpulannya, pengurusan perubahan nama bukanlah sesuatu yang mudah. Namun, dengan mengikuti langkah-langkah yang di nyatakan di atas, proses ini dapat di lakukan dengan lebih efektif dan mudah. Pastikan anda memenuhi syarat-syarat yang di perlukan, memilih nama yang tepat, membuat permohonan dengan lengkap dan tepat serta mengesahkan sijil pertukaran nama. Dengan melakukan semua ini, anda akan dapat menguruskan proses perubahan nama dengan lebih mudah dan berjaya.

PT. Jangkar Global Groups akan memberi solusi terbaik.

  Pembelaan Hukum Dalam Ganti Nama Di Pengadilan

YUK KONSULTASIKAN DULU KEBUTUHAN ANDA,

HUBUNGI KAMI UNTUK INFORMASI & PEMESANAN

Selanjutnya, Perusahaan di dirikan pada tanggal 22 mei 2008 dengan komitmen yang kuat dari karyawan dan kreativitas untuk menyediakan pelayanan terbaik, tercepat dan terpercaya kepada pelanggan.

KUNJUNGI MEDIA SOSIAL KAMI

 

 

Email : [email protected]

Telp kantor : +622122008353 dan +622122986852

Pengaduan Pelanggan : +6287727688883

Google Maps : PT Jangkar Global Groups

admin