Pengurusan Apostille Jakarta Pusat

Pengenalan

Apostille adalah satu bentuk pengesahan antarabangsa bagi dokumen-dokumen rasmi seperti akta lahir, sijil nikah, ijazah dan sebagainya. Apostille membolehkan dokumen-dokumen tersebut di iktiraf di luar negara yang mengeluarkan dokumen tersebut. Bagi penduduk Indonesia, proses pengurusan Apostille boleh di lakukan di Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia (Kemenkumham) Jakarta Pusat. PT. Jangkar Global Groups

Syarat-Syarat Pengurusan Apostille di Kemenkumham Jakarta Pusat

Bagi memudahkan proses pengurusan Apostille, pastikan anda memenuhi semua syarat-syarat yang di perlukan. Berikut adalah syarat-syarat pengurusan Apostille di Kemenkumham Jakarta Pusat:

  • Salinan dokumen asli yang hendak di apostil (harus di terjemahkan jika dalam bahasa selain Bahasa Indonesia)
  • Salinan identiti diri yang sah seperti pasport, KTP atau SIM
  • Surat permohonan dengan butir-butir lengkap termasuk alamat, emel dan nombor telefon
  • Bayaran yuran yang di perlukan
  Jasa Apostille Intelektual Internasional

Apostille Jakarta Pusat

Proses Pengurusan Apostille di Kemenkumham Jakarta Pusatemenkumham Jakarta. Berikut adalah proses lengkap pengurusan Apostille:

  1. Hantar salinan dokumen asli dan salinan identiti diri ke Pejabat Legalisasi Kemenkumham Jakarta Pusat
  2. Bayar yuran yang di perlukan
  3. Tunggu tempoh pengurusan: biasanya mengambil masa selama 3 hingga 5 hari bekerja
  4. Ambil dokumen yang telah di apostil

Perlu di ingatkan bahawa tempoh pengurusan boleh berbeza-beza bergantung kepada keadaan semasa di Pejabat Legalisasi Kemenkumham Jakarta Pusat. Oleh itu, pastikan anda membuat pengurusan Apostille dengan kadar segera sekiranya memerlukan dokumen-dokumen tersebut dalam tempoh yang singkat.

 

Kesimpulan

Proses pengurusan Apostille di Kemenkumham Jakarta Pusat adalah penting bagi mereka yang memerlukan pengesahan dokumen rasmi di luar negara. Pastikan anda memenuhi semua syarat-syarat yang diperlukan dan membuat pengurusan dengan kadar segera untuk memastikan dokumen anda dapat di apostil dalam tempoh yang singkat. Jangan lupa untuk membayar yuran yang di perlukan dan tunggu tempoh pengurusan dengan sabar. Semoga maklumat ini bermanfaat bagi anda yang sedang mencari cara untuk menguruskan Apostille di Kemenkumham Jakarta Pusat.

  Perpajakan Internasional Apostille
admin